Eenvoudig over epilepsie

Een uitleg over epilepsie in makkelijke taal

Bijna één op de drie mensen met een verstandelijke beperking heeft epilepsie. Vaak is epilepsie bij hen moeilijker vast te stellen en moeilijker te behandelen. Daardoor heeft epilepsie vaak een grotere invloed op hun leven.

Toch is er nog weinig duidelijke informatie over epilepsie voor mensen met een verstandelijke beperking. Terwijl goede uitleg juist belangrijk is. Want als je begrijpt wat er aan de hand is, kun je er beter mee omgaan. Je kunt ook beter uitleggen wat je voelt of meemaakt. En je weet sneller wanneer je naar een dokter moet.

Voorlichting voor en door mensen met een beperking

Samen met mensen met een verstandelijke beperking maken we een nieuwe uitleg over epilepsie. In een speciale focusgroep praten we met hen over wat ze al weten, wat ze lastig vinden, en waar ze graag meer over willen leren. Zo zorgen we dat de uitleg goed aansluit bij wat zij nodig hebben.

We werken ook samen met ervaringsdeskundigen èn kennisexperts. Zo controleren we of alle informatie klopt en goed wordt uitgelegd.

Wat komt er in de uitleg?

De uitleg bestaat straks uit twee delen:

Wat is epilepsie?

In dit deel leggen we uit:

  • Wat epilepsie is

  • Hoe je epileptische aanvallen kunt herkennen

  • Wat je kunt doen als je een aanval ziet bij iemand

  • Hoe epilepsie wordt vastgesteld

  • En hoe epilepsie behandeld wordt

Leven met epilepsie

In dit deel leggen we uit:

  • Wat je nog wel en niet kunt doen als je epilepsie hebt

  • Of je bijvoorbeeld mag fietsen of autorijden

  • Hoe je de kans op een aanval kleiner maakt

  • En waar je terecht kunt voor hulp

Waarom is dit belangrijk?

Veel mensen met een verstandelijke beperking hebben ook moeite met lezen en begrijpen van moeilijke informatie. Daardoor hebben ze vaak minder kennis over hun eigen gezondheid. Ze herkennen symptomen minder snel en gaan later naar een dokter.

Met deze nieuwe uitlegmodule willen we dat veranderen. We willen mensen helpen om:

  • meer te weten over epilepsie

  • gezonder te leven

  • sneller hulp te zoeken als dat nodig is

Zo zorgen we samen voor een betere gezondheid voor iedereen.

Samenwerken

Neem voor meer informatie of samenwerking contact op met projectleider Evelien van Workum via info@leerzelfonline.nl of 0348743272. Een uitgebreide mediakit vindt u hier.

Meer projecten van Leer Zelf Online